Bio

Hei, og velkommen til min virtuelle verden! Glad du fant fram.

Jeg heter Annie Dahr Nygaard, er 32 år og bosatt i Oslo. Jeg jobber som skuespiller, dramatiker og scenekunster. Her inne finner du det meste om mitt virke som skuespiller. Om du vil vite mer om det jeg skriver og lager kan du besøke produksjonsplattformen min Fosforflammer.

Jeg har en BA i skuespillteknikk og teaterproduksjon fra Høyskolen i Nord-Trøndelag (nå Nord universitet). Min hovedlærer ved HiNT, Sandra Mladenovic, jobbet tett med den franske teaterpedagogen Jacques Lecoq før hun flyttet til Verdal for å utvikle sin egen pedagogikk. Hennes tilnærming til skuespillerfaget tok nesten alltid utgangspunkt i det fysiske, enten i kroppen eller i den fysiske verden rundt oss, og oppgavene skulle løses med improvisasjon i ensemble (hele klassen, eller i grupper), med flat struktur. I løpet av de tre årene jeg var elev ved HiNT fikk jeg omfattende trening i masker, figurspill, klovn, bouffon, akrobatikk og dans – men kanskje aller mest verdifullt; utvikling av scenisk materiale gjennom samarbeid og improvisasjon “på gulvet”. Dette har gjort meg godt trent i kollektive prosesser. Samtidig har jeg erfart verdien av ledelse.

Etter utdannelsen har jeg har jobbet mye med non-verbale visuelle teateruttrykk som sikter mot å snakke til publikums sanser og følelser på et ikke-intellektuelt plan, en sjanger jeg liker veldig godt å jobbe med. Jeg har spilt forestillinger for både voksne, familier, og barn. For meg er ethvert publikum like verdifullt og viktig. Det er en ære å få begeistre mennesker som gir av sin tid for å oppleve teater, og jeg vil alltid strekke meg for å gi publikum det beste jeg har, uansett hvilken alder, form eller fasong de kommer i.

Den siste tiden har jeg blitt mer interessert i klovn som sjanger. I Februar og Mars 2021 deltok jeg på workshopen Intro to Eccentric Performance med Avner Eisenberg, som ble holdt digitalt fra Celebration Barn, et senter for fysisk teater i Maine, USA. Kurset ga meg trening i fysisk komikk og verktøy for å lage komisk materiale for scenen.

Tradisjonelt tekstarbeid er noe av det jeg har minst erfaring med fra et utøverperspektiv, men som jeg har veldig lyst til å lære mer om og jobbe mer med. Jeg leser mye og skriver også selv, for tiden arbeider jeg med en monolog om barseltida som heter Hud mot Hud.

Jeg er nå bosatt i Oslo med mann og to barn (men verken hund eller Tesla), hvor jeg jobber både som skapende og utøvende scenekunstner. Jeg nyter å sitte i det kunstneriske førersetet, men trives også veldig godt med å arbeide mot mål definert av andre. Å finne min plass i en gruppe og forstå hva det er jeg kan bidra med for å få akkurat denne gruppa til å fungere, så vi kan lage en best mulig forestilling, det får jeg kick av, og det er det som gjør at jeg elsker jobben min.